Ιστορία του Β' Παγκοσμίου πολέμου
Το USS Yorktown, στο λιμάνι του Περλ Χάρμπορ, 10 μέρες πριν βυθιστεί από τους Ιάπωνες στη Μάχη του Μίντγουει [πηγή:http://aimm.museum]

Το ημερολογιο του πολεμου

Σεπ 1939
1939194019411942194319441945
ΔΤΤΠΠΣΚ
28293031123
45678910
11121314151617
18192021222324
2526272829301
2345678

Τελευταια Αρθρογραφια

Ο ΧΑΡΤΗΣ ΤΟΥ ΠΟΛΕΜΟΥ

Ο Χάρτης του Πολέμου

Εισοδος Μελων

Εγγραφή

Αβέρωφ

Georgios Averof

Το θωρηκτό Γεώργιος Αβέρωφ

Στην αρχή του 20ου αιώνα, οι ελληνικές δυνάμεις να αναβαθμίσουν τον στόλο τους προσθέτοντας σε αυτόν 4 αντιτορπιλικά και το θωρηκτό Αβέρωφ. Το πλοίο ονομάστηκε έτσι προς τιμή του Γιώργου Αβέρωφ, ο οποίος χρηματοδότησε μέρος της αγοράς του. Κατασκευάστηκε στα ναυπηγεία του Λιβόρνο της Ιταλίας και πρόκειται για ένα θωρακισμένο καταδρομικό, εκτοπίσματος 10.000 τόνων, μήκους 140 μέτρων, ταχύτητας 23 κόμβων και πληρώματος 670 ανδρών. Οπλισμένο με 4 πυροβόλα 234 χιλιοστών, 8 πυροβόλα 190 χιλιοστών και άλλα 20 μικρότερου διαμετρήματος, ήταν το πιο σύγχρονο και καλύτερα οπλισμένο πλοίο των ναυτικών δυνάμεων όλων των Βαλκανίων και της Ανατολικής Μεσογείου
Η κατασκευή του ολοκληρώθηκε και καθελκύστηκε το 1910 και χρησιμοποιήθηκε επιχειρησιακά πρώτη φορά από το Βασιλικό Ναυτικό το 1911 με πρώτο του κυβερνήτη τον Ιωάννη Δαμιανό, ο οποίος αντικαταστάθηκε πολύ γρήγορα από τον Παύλο Κουντουριώτη. Κατά την διάρκεια των Βαλκανικών πολέμων, ήταν η ναυαρχίδα του ελληνικού στόλου και συμμετείχε στην ελευθέρωση των νησιών του βόρειου και ανατολικού Αιγαίου, με σημαντικότερες τη Ναυμαχία της Έλλης και της Λήμνου (1912-1913). Και στις δύο μάχες, υπερτερώντας σε ταχύτητα από τα υπόλοιπα ελληνικά πλοία, καταδίωξε μόνο του τον τουρκικό στόλο, προκαλώντας ζημιές σε αρκετά εχθρικά πλοία και κάνοντάς τον τουρκικό στόλο και στις δύο περιπτώσεις να υποχωρήσει. Οι επιτυχίες του θωρηκτού, δημιούργησαν ένα μύθο για αυτό και το πλήρωμά του, τόσο από πλευράς των Ελλήνων, όσο και των Τούρκων
Κατά τον Πρώτο Παγκόσμιο Πόλεμο, η συμμετοχή του θωρηκτού ήταν μικρή, καθώς η Ελλάδα παρέμεινε ουδέτερη τα πρώτα χρόνια του πολέμου. Το 1916, μετά τα Νοεμβριανά καταλήφθηκε από τους Γάλλους και επιστράφηκε το 1917 μετά την επίσημη είσοδο της Ελλάδας στον πόλεμο. Το 1925 στάλθηκε για ανακατασκευή στη Γαλλία, όπου εξοπλίστηκε με πιο σύγχρονα οπλικά συστήματα
Το 1941 μετά την παράδοση των Ελλήνων στους Γερμανούς, το πλήρωμα αρνήθηκε διαταγή να βυθίσει το πλοίο, ώστε να μην πέσει στα χέρια των Γερμανών, κατευθύνθηκε στη Σούδα και αργότερα στην Αλεξάνδρεια. Κατά την υπόλοιπη διάρκεια του πολέμου, εκτελούσε περιπολείες στον Ινδικό Ωκεανό. Επέστρεψε στην Ελλάδα το 1944, μεταφέροντας την εξορισμένη ελληνική κυβέρνηση πίσω στην απελευθερωμένη Αθήνα με κυβερνήτη τον Θεόδωρο Κουντουριώτη, γιο του Ναύαρχου Παύλου Κουντουριώτη
Παροπλίστηκε το 1962 και παρέμεινε στον Πόρο μέχρι το 1983. Το 1984 μεταφέρθηκε στο Φάληρο, όπου λειτουργεί μέχρι σήμερα ως πολεμικό μουσείο

Δυνάμεις, Ελλάδα

Αξιολόγηση : 4.15/5
Αξιολογήστε αυτό το άρθρο
Το παραπάνω κείμενο είναι πρωτότυπο. Απαγορεύεται η αναδημοσίευση του σε οποιοδήποτε μέσο χωρίς τη σύμφωνη γνώμη των συντακτών. Αν επιθυμείτε να το χρησιμοποιήσετε, παρακαλούμε ενημερώστε μας προηγουμένως
Θεωρείτε οτι το άρθρο αυτό είναι ελλειπές ή ανακριβές; Δημοσιεύσετε το δικό σας άρθρο ή συμπληρώστε το παραπάνω, πατώντας εδώ
Σχετικά άρθρα

Έλλη, Ιωάννης Ράλλης, Το Ελληνικό Ναυτικό κατά τον πόλεμο, Η Ελλάδα κατά τον 2ο Παγκόσμιο Πόλεμο, ΠEAN