Ιστορία του Β' Παγκοσμίου πολέμου
M36 αμερικανικό αντιαρματικό στη Λουξεμβούργο (Ιανουάριος 1945) [πηγή:www.history.army.mil]

Το ημερολογιο του πολεμου

Σεπ 1939
1939194019411942194319441945
ΔΤΤΠΠΣΚ
28293031123
45678910
11121314151617
18192021222324
2526272829301
2345678

Τελευταια Αρθρογραφια

Ο ΧΑΡΤΗΣ ΤΟΥ ΠΟΛΕΜΟΥ

Ο Χάρτης του Πολέμου

Εισοδος Μελων

Εγγραφή

Graf Zeppelin

Graf Zeppelin

Το Graf Zeppelin κατά την καθέλκυσή του

Στις 18 Ιουνίου 1935 η Γερμανία και η Βρετανία υπογράφουν διμερή συνθήκη (AGNA), ερήμην των Γάλλων και Ιταλών, σύμφωνα με την οποία η Γερμανία μπορεί να αυξήσει τον Στόλο της, που μέχρι τότε δεν της το επέτρεπε η Συνθήκη των Βερσαλλιών. Μεταξύ των άλλων ευνοϊκών για τη Γερμανία όρων, η τελευταία αποκτά δικαίωμα κατασκευής και φυσικά χρήσης αεροπλανοφόρων έως 38.000 τόνων. Ο ίδιος ο Χίτλερ ανακοίνωσε την κατασκευή αεροπλανοφόρων με σκοπό την ενίσχυση του Kriegsmarine (Πολεμικό Ναυτικό). Έτσι μπήκαν στα σχέδια δύο αεροπλανοφόρα τα Flugzeugträger Α&B (Αεροπλανοφόρα Α&Β). Τελικά το Flugzeugträger Α παίρνει το όνομα Graf Zeppelin και είναι το μοναδικό που καθελκύεται τον Δεκέμβριο του 1938 στο Κίελο. Σχεδιάστηκε με την ίδια φιλοσοφία που σχεδιάστηκαν θωρηκτά όπως το Bismarck. Δηλαδή ένα βαριά οπλισμένο πλοίο, που να μπορεί να χτυπήσει με αποτελεσματικότητα και να διαφύγει γρήγορα, διότι δεν υπήρχε περίπτωση να αντέξει αυτό και τα συνωδά του πλοία, απέναντι στην υπεροπλία του Βρετανικού Βασιλικού Ναυτικού σε ανοιχτή ναυμαχία.
Το Graf Zeppelin είχε μήκος 263 μέτρα, βάρος 33.500 τόνους και η ταχύτητά του άγγιζε τους 35 κόμβους. Αντίθετα με τα αντίστοιχα συμμαχικά αλλά και Ιαπωνικά αεροπλανοφόρα, ο οπλισμός του ήταν βαρύς για πλοίο αυτού του τύπου. Περιελάμβανε εκτός των αντιαεροπορικών πολυβόλων, 16 πυροβόλα των 5,9 ιντσών, τα οποία θα μπορούσαν να πλήξουν εχθρικά πλοία. Τα αεροπλάνα που θα έφερε ήταν διπλάνα-τορπιλοπλάνα τύπου Fieseler Fi 167, βομβαρδιστικά τύπου Junkers Ju 87 C και καταδιωκτικά τύπου Messerschmitt Bf 109 Τ, όλα παραλλαγές ήδη υπαρχόντων αεροσκαφών, ειδικά σχεδιασμένα για χρήση με αεροπλανοφόρα. Άλλωστε όλες οι απογειώσεις θα γίνονταν με χρήση καταπελτών

Η ολοκλήρωσή του συνεχίστηκε με την έναρξη του πολέμου, αλλά σε αργούς ρυθμούς. Οι εκ των έσω «εχθροί» του ήταν ο αρχηγός της Luftwaffe (Πολεμική Αεροπορία) Hermann Göring, διότι έβλεπε τα αεροπλανοφόρα σαν διεκδίκηση της πρωτοκαθεδρίας του στους αιθέρες και, ποιός θα το πίστευε, ο μετέπειτα αρχηγός του Kriegsmarine (Πολεμικό Ναυτικό) Karl Dönitz, ο οποίος ανέλαβε καθήκοντα το 1943. Ήταν γνωστό το «δόγμα Dönitz» το οποίο υποστήριζε την χωρίς ενδοιασμούς ανάληψη δράσης σε όλα τα μέτωπα των θρυλικών γερμανικών υποβρυχίων «U-boot», τα οποία επέδειξαν απαράμιλλης αξίας νίκες απέναντι στα πλοία των συμμάχων. Μετά από πολλές καθυστερήσεις και αναβολές στην κατασκευή του, τα πράγματα πήραν νέα τροπή το 1943, όπου όλα έδειχναν ότι επιτέλους το αεροπλανοφόρο θα έμπαινε γρήγορα σε υπηρεσία. Την ίδια χρονιά όμως αναλαμβάνει αρχηγός του Ναυτικού ο Karl Dönitz και το πλοίο μεταφέρεται στο Στετίν όπου μένει εκεί παρατημένο μέχρι το 1945, όπου και πέφτει στα χέρια των Σοβιετικών. Τον Αύγουστο του 1947 οι Σοβιετικοί το βγάζουν στην ανοιχτή θάλασσα της Βαλτικής όπου και το βυθίζουν χρησιμοποιώντας το σαν πλοίο στόχο. Άδοξο τέλος για το Graf Zeppelin που δεν πρόλαβε όχι να πολεμήσει, αλλά ούτε καν να ολοκληρωθεί σαν κατασκευή. Όλα είχαν ξεχαστεί μέχρι το 2006 όπου εντελώς τυχαία βρέθηκε στο βυθό της Βαλτικής από Πολωνικό πλοίο ερευνών κοιτασμάτων πετρελαίου.

Δυνάμεις, Γερμανία, Δημοσιεύθηκε στις 22/1/2011 από Κυριάκος Χατζηπαρές

Αξιολόγηση : 4.50/5
Αξιολογήστε αυτό το άρθρο
Το παραπάνω κείμενο είναι πρωτότυπο. Απαγορεύεται η αναδημοσίευση του σε οποιοδήποτε μέσο χωρίς τη σύμφωνη γνώμη των συντακτών. Αν επιθυμείτε να το χρησιμοποιήσετε, παρακαλούμε ενημερώστε μας προηγουμένως
Θεωρείτε οτι το άρθρο αυτό είναι ελλειπές ή ανακριβές; Δημοσιεύσετε το δικό σας άρθρο ή συμπληρώστε το παραπάνω, πατώντας εδώ