Ιστορία του Β' Παγκοσμίου πολέμου
Τα θρυλικά μαχητικά Curtiss P-40 Warhawk σε παράταξη [πηγή:http://www.archives.gov]

Το ημερολογιο του πολεμου

Σεπ 1939
1939194019411942194319441945
ΔΤΤΠΠΣΚ
28293031123
45678910
11121314151617
18192021222324
2526272829301
2345678

Τελευταια Αρθρογραφια

Ο ΧΑΡΤΗΣ ΤΟΥ ΠΟΛΕΜΟΥ

Ο Χάρτης του Πολέμου

Εισοδος Μελων

Εγγραφή

Kongo

Kongo

Το θωρηκτό Kongo το 1937, μετά τις μετατροπές που υπέστη. (U.S. Naval Historical Center Photograph).

Το Kongo ήταν πολεμικό πλοίο του Ιαπωνικού Αυτοκρατορικού Ναυτικού κατά τον Πρώτο και Δεύτερο Παγκόσμιο Πόλεμο. Ανήκε στην κατηγορία των battlecruisers (βαρύ καταδρομικό) και υπήρξε το καλύτερα και βαρύτερα εξοπλισμένο πλοίο του κόσμου την εποχή που ανέλαβε υπηρεσία, τον Αύγουστο του 1913. Ασκούσε επιχειρησιακά χρέη ενός “capital ship”, δηλαδή ενός πολύ σημαντικού και βαρέως εξοπλισμένου πολεμικού πλοίου που ηγείτο πάντα κάποιου πολεμικού στολίσκου. Απετέλεσε ένα από τα 4 πλοία της κλάσης “Kongo”. Τα άλλα 3 ήσαν τα: Hiei, Kirishima και Haruna. Ναυπηγήθηκε στην Μεγάλη Βρετανία από τον διάσημο ναυπηγό της εποχής εκείνης Sir George Thurston και υπήρξε το τελευταίο βαρύ πολεμικό πλοίο που ναυπηγήθηκε εκτός Ιαπωνίας.

Το Kongo είχε μήκος 222 μέτρα και το βάρος του ήταν περίπου 37.000 τόνοι, όταν ήταν φορτωμένο και ετοιμοπόλεμο. Η ταχύτητά του έφτανε τους 30 κόμβους και για την κίνησή του υπεύθυνες ήσαν τέσσερις προπέλες. Κατά τον Πρώτο Παγκόσμιο Πόλεμο, ο κυρίως βαρύς οπλισμός του αποτελείτο από 8 κανόνια των 14 ιντσών (Vickers 14 inch/45 naval gun). Είχε επίσης 16 κανόνια των 6 ιντσών και 8 κανόνια των 3 ιντσών. Έφερε τέλος αρκετά αντιαεροπορικά πολυβόλα καθώς και τορπιλοσωλήνες. Στις αρχές της δεκαετίας του 1930, το Kongo τροποποιήθηκε και μετατράπηκε σε θωρηκτό, εγχείρημα όχι δύσκολο, αφού είχε τις σωστές προδιαγραφές για αυτό (π.χ. μήκος, εξοπλισμός). Η μετατροπή αυτή του έδωσε περισσότερο βάρος λόγω της επιπλέον θωράκισης, χωρίς όμως αυτό να του μειώσει την τελική του ταχύτητα, κάνοντάς το έτσι το ταχύτερο θωρηκτό της εποχής εκείνης. Κατηργήθησαν τα κανόνια των 3 ιντσών, καθώς επίσης και τα μισά από τα κανόνια των 6 ιντσών. Τη θέση τους πήραν 8 νεώτερα κανόνια των 5 ιντσών, καθώς και πάρα πολλά αντιαεροπορικά πολυβόλα της μιας ίντσας (122). Για καλύτερο έλεγχο των νέων συστημάτων πυρός του, αλλά και καλύτερη διαχείριση όλου του πλοίου, διαμορφώθηκε η υπερκατασκευή της γέφυρας σε νέου τύπου περισσότερο υψηλή που έμοιαζε με παγόδα, γνωστή ως “pagoda mast”. Τέλος, το 1933 προστίθενται καταπέλτες για υδροπλάνα μεταξύ των 2 πίσω πύργων του.

Όταν τον Αύγουστο του 1914 η Ιαπωνία κήρυξε τον πόλεμο στην Γερμανία, το Kongo εκλήθη να αναλάβει υπηρεσία. Κατά τη διάρκεια του Πρώτου Παγκοσμίου Πολέμου περιπολούσε κατά μήκος της Κινεζικής ακτογραμμής, μαζί με το Hiei, χωρίς να εμπλακεί σε κάποιο σημαντικό πολεμικό συμβάν. Με την λήξη των εχθροπραξιών του Πρώτου Παγκοσμίου Πολέμου (Δεκέμβριος 1918), το Kongo μπαίνει σε περίοδο εφεδρείας και ανακατασκευών, με κορύφωση τα έτη 1929-31 που μετατρέπεται σε θωρηκτό. Από τον Δεκέμβριο του 1937 έως τον Νοέμβριο του 1939 αναλαμβάνει κυβερνήτης του Kongo ο Takeo Kurita, όπου κατά τη διάρκεια του Δεύτερου Ιαπωνο-Κινεζικού Πολέμου, τον Απρίλιο του 1938, υδροπλάνα του βομβαρδίζουν την Κινεζική πόλη Fuzhou. Το Kongo παραμένει εκεί, περιπολώντας κατά μήκος της Κινεζικής ακτογραμμής, μέχρι το φθινόπωρο του 1941, υποστηρίζοντας τις επιχειρήσεις του Ιαπωνικού Στρατού.

Τον Νοέμβριο του 1941 το Kongo και το Haruna αναχωρούν για περιπολία στον Ειρηνικό Ωκεανό, σηματοδοτώντας έτσι την αρχή του Πολέμου του Ειρηνικού. Στις 10 Δεκεμβρίου 1941 παίρνουν μέρος στην Ναυμαχία της Malaya, όπου Ιαπωνικά τορπιλοπλάνα τύπου Mitsubishi G3M (Nell) και Mitsubishi G4M (Betty), βυθίζουν τα δύο μεγάλα Βρετανικά πολεμικά πλοία HMS Repulse και HMS Prince of Wales. Αργότερα τον Φεβρουάριο του 1942, το Kongo, το Haruna, 4 μικρά αεροπλανοφόρα και 5 μεγάλα καταδρομικά παίρνουν μέρος στην Ιαπωνική εισβολή στις Ανατολικές Ινδίες, που ήταν υπό Ολλανδικό έλεγχο. Υποστηρίζουν την αεροπορική επίθεση στο νησί της Ιάβας, καθώς επίσης το Kongo βομβαρδίζει το νησί των Χριστουγέννων στην δυτική ακτογραμμή της Αυστραλίας. Τον Απρίλιο του 1942 λαμβάνει μέρος σε επιθέσεις στο Κολόμπο και άλλες πόλεις της Σρι Λάνκα και συμμετέχει στη βύθιση των Βρετανικών βαρέων καταδρομικών HMS Dorsetshire και HMS Cornwall, καθώς και του Βρετανικού αεροπλανοφόρου HMS Hermes. Μερικούς μήνες αργότερα τον Οκτώβριο του 1942, ο Ναύαρχος Isoroku Yamamoto στέλνει τα θωρηκτά Haruna και Kongo να βομβαρδίσουν την Αμερικανική βάση Henderson Field (Guadalcanal, στα νησιά του Σολομώντα), πράγμα το οποίο επιτυγχάνεται με μεγάλη επιτυχία. Η επιτυχία αυτή οφείλεται στην μεγάλη τους ταχύτητα, όπου κατορθώνουν να βομβαρδίσουν την βάση και να αποχωρήσουν τάχιστα, χωρίς να προλάβουν να επιτεθούν τα Αμερικανικά αεροσκάφη. Έβαλαν με τα μεγάλα κανόνια των 14 ιντσών από μεγάλη απόσταση γύρω στα 1.000 βλήματα, κάνοντας την επιχείρηση αυτή την πλέον επιτυχημένη Ιαπωνική επίθεση του Δευτέρου Παγκοσμίου Πολέμου.

Κατά την διάρκεια του 1943 το Kongo δεν ενεπλάκη σε σημαντικές εχθροπραξίες. Τον Οκτώβριο του 1944, το Kongo μαζί με τα δύο μεγαλύτερα θωρηκτά του Ιαπωνικού Αυτοκρατορικού Ναυτικού Yamato και Musashi, καθώς και με τα θωρηκτά Nagato και Haruna, έλαβε μέρος στη Ναυμαχία του Leyte Gulf στις Φιλιππίνες, τη μεγαλύτερη Ναυμαχία που έγινε ποτέ στην ιστορία. Το Kongo κατορθώνει σοβαρά πλήγματα στο Αμερικανικό αεροπλανοφόρο USS Gambier Bay, στα Αμερικανικά αντιτορπιλικά USS Hoel και USS Heermann, και βυθίζει το Αμερικανικό αντιτορπιλικό USS Samuel B. Roberts. Μετά την ήττα των Ιαπώνων στην Ναυμαχία του Leyte Gulf, ο υπόλοιπος στόλος του Ναύαρχου Takeo Kurita επιστρέφει στο Brunei, στο νησί Βόρνεο, με επικεφαλής το θωρηκτό Yamato, συμπεριλαμβανομένου και του Kongo, το οποίο έχει υποστεί αρκετές ζημιές από τα συμμαχικά αεροπλάνα. Τον επόμενο μήνα τα Kongo, Yamato και Nagato αναχωρούν από το Brunei για τα ναυπηγία του Kure, όπου εκεί θα προβούν σε εκτεταμένες επισκευές. Στις 20 Νοεμβρίου 1944 περνούν από τα στενά της Φορμόζας και λίγο μετά τα μεσάνυχτα της 21ης Νοεμβρίου γίνονται αντιληπτά από το Αμερικανικό υποβρύχιο Sealion II. Το υποβρύχιο βάλλει 3 τορπίλες εναντίον των Kongo και Nagato. Οι δύο από αυτές βρίσκουν το Kongo και η τρίτη βυθίζει το αντιτορπιλικό Urakaze. Το Kongo εξακολουθεί να κινείται, αλλά χάνει ταχύτητα και τα ξημερώματα ακινητοποιείται τελείως. Στις 5:25 το πρωί της 21ης Νοεμβρίου 1944, το Kongo βυθίζεται παίρνοντας μαζί του σχεδόν 1.200 άνδρες. Ήταν το μοναδικό Ιαπωνικό θωρηκτό που βυθίστηκε από συμμαχικό υποβρύχιο στον Δεύτερο Παγκόσμιο Πόλεμο, καθώς επίσης και το τελευταίο θωρηκτό που βυθίστηκε από υποβρύχιο στην ιστορία.

Δυνάμεις, Ιαπωνία, Δημοσιεύθηκε στις 28/12/2011 από Κυριάκος Χατζηπαρές

Αξιολόγηση : 4.95/5
Αξιολογήστε αυτό το άρθρο
Το παραπάνω κείμενο είναι πρωτότυπο. Απαγορεύεται η αναδημοσίευση του σε οποιοδήποτε μέσο χωρίς τη σύμφωνη γνώμη των συντακτών. Αν επιθυμείτε να το χρησιμοποιήσετε, παρακαλούμε ενημερώστε μας προηγουμένως
Θεωρείτε οτι το άρθρο αυτό είναι ελλειπές ή ανακριβές; Δημοσιεύσετε το δικό σας άρθρο ή συμπληρώστε το παραπάνω, πατώντας εδώ
Σχετικά άρθρα

Ναυμαχία του Leyte Gulf, Takeo Kurita, Urakaze